Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in K:\web\rajzolvafejlodj\src\Router.php on line 78
Rajzolva fejlődj | Fortuna irodaszer | PISA felmérés 1-5 éves gyerekek finommotorikai képessége

PISA felmérés 1-5 éves gyerekek finommotorikai képessége

It's important to stay detail oriented with every project we tackle. Staying focused allows us to turn every project we complete into something we love.

Kárpáti Márk · 2018. június 26.
  • Kezdőlap
  • Blog
  • PISA felmérés 1-5 éves gyerekek finommotorikai képessége

A legutóbbi PISA felmérés szerint a magyar gyerekek rosszul teljesítettek, sokkal jobb helyezést értek el ausztrál társaik. A vizsgálatban résztvevő gyerekek valaha bölcsődések, óvodások voltak. A szakemberek már sokszor leírták, elmondták, hogy a finommotoros képességeknek rendkívüli jelentősége van az agy idegi kapcsolatainak kiépítésében, valamint a beszéd és tanulási képesség fejlődésében. A finommotorika szerepéről egy másik oldalon már részletesen írtunk.

Kiváncsiságból feltérképeztük, hogy az ausztrál kisgyerekek körében mikor tekintik problémásnak az oly fontos finommotoros képességet. A következő felsorolás tulajdonképpen egy ellenőrző lista, amit a szülő saját gyerekére vonatkoztatva tölt ki. A felsorolás előtt a következő kérdés áll: Okoz-e nehézséget az ön gyerekének a következő tevékenységek valamelyike. Írjon igen vagy nem választ az egyes kijelentések utáni oszlopba.

A listát ugyan egy távoli kontinens szakemberei állították össze, de a magyar gyerekek szülei is használhatják. Ha a szülő úgy látja, hogy a gyereknek valamelyik tevékenység nehézséget okoz, érdemes beszélni egy szakemberrel. A teljes listát táblázat formájában innen letöltheti.

1-2 éves gyerekek:

  • Torony építése 3 kisméretű építőkockából.
  • Gyűrűk elhelyezése rúdon.
  • Könyv lapozása (egyszerre 2 vagy 3 lapot)
  • Kapcsológombok elfordítása.
  • Vonalak festése teljes karmozdulattal.
  • Önálló étkezés (minimális segítség nem számít).
  • Kivánságok és szükségletek jelzéssel való kifejezése.
  • Kanál szájhoz vezetése.
  • Pohár önálló kézben tartása és pohárból való ivás.
  • Apró tárgyak fogása a hüvelykujj és egy másik ujj segítségével.
  • Formaillesztő játék használata segítség nélkül.

2-3 éves gyerekek:

  • Gyöngyfűzés 3-4 nagy gyöngyből.
  • Torony építése 3-5 kisméretű építőkockából.
  • Színes kockatorony egyszerű mintájának másolása.
  • Lapozás egyenként.
  • Papír vagdalása ollóval.
  • Zsírkréta tartása hüvelykujjal és ujjakkal.
  • Rendszeresen ugyanazt a kezét használja a legtöbb tevékenységhez.
  • Köralakú, függőleges, és vízszintes vonalak utánzása.
  • Teljesen önálló étkezés.
  • Apró tárgyak fogása a hüvelykujj és egy másik ujj segítségével.
  • Berakós puzzle kirakása.

3-4 éves gyerekek:

  • Torony építése kb. 9 kisméretű építőkockából.
  • Kockaépítő minta utánzása 6 kockáig.
  • Húzózáras műanyag zacskó, műanyag doboz kinyitása.
  • Vastag vonal átrajzolása.
  • Rendszeresen ugyanazt a kezét használja a legtöbb tevékenységhez.
  • Kör alakzat lemásolása, kereszt alakzat utánzása.
  • Ceruza tartása a hüvelykujjal és egy másik ujjal a ceruza két ellentétes oldalán.
  • A nem domináns kezével segíti a tárgyak használatát, azok stabilitását.
  • Fűzés kis gyöngyökből sortminta alpján.
  • Kép alakjának körbevágása nagyjából.
  • Puzzle kirakása, 4-6 összekapcsolódó elemből.
  • Kezek összehangolása fésülködés és fogmosás során.
  • Önálló öltözés, nagy gombok gombolása, zokni, cipő felhúzása (nem számít ide a cipőfűzés, kis gombok használata, kabát-cipzár végeinek összeillesztése).

4-5 éves gyerekek:

  • Folyamatos vágás ollóval vonal mentén.
  • Kezek összehangolása fésülködés és fogmosás során.
  • Kockaépítő minta utánzása 9 kockáig.
  • Saját ötlet alapján Dupló figura építése.
  • Kör, kereszt és négyzet másolása.
  • Ceruza tartása a 3-ujj módszerrel.
  • Alakzatok vonalon belüli kiszínezése.
  • Teljes kép színezése.
  • Saját nevének leírása.
  • Vonal átrajzolása kontrollált módon.
  • Számok másolása 1-5-ig.
  • Betűk másolása.
  • Rendszeresen ugyanazt a kezét használja a legtöbb tevékenységhez.
  • Öltözés, vetkőzés önállóan (kivéve cipőfűzés)
  • Egyszerű geometriai alakzatok másolása.
  • Önállóan próbál egymás után képeket rajzolni.
  • Húzózáras műanyag zacskó, műanyag doboz kinyitása.
  • Puzzle kirakása, 8-12 összekapcsolódó elemből.

Érdemes elgondolkodni a listán, és ez alapján megfigyelni gyerekeinket. A felsorolt tevékenységek a felnőttek számára magától értetődőnek tűnnek. A kisgyerekek azonban komoly tanulással, gyakorlással sajátítják el ezeket az apró, ám annál fontosabb mozdulatokat, melyek mind a finommotorikus képességeik fejlődését szolgálják. Nézzenek körben a webáruház játékai között, ahol biztosan találnak gyermekük számára megfelelőt.

 

Forrás: http://gyermeksport.hu/1-5-evesek-finommotoros-kepessege/

Megosztás:

Hozzászólás