![Logo](/assets/img/logo/logo.png)
25 tipp a kézügyesség fejlesztésére
It's important to stay detail oriented with every project we tackle. Staying focused allows us to turn every project we complete into something we love.
A finommotorika fejlődéséhez kis, egymástól izolált izomcsoportok elkülönített irányítását kell elsajátítani. 5-8 éves korban zajlik a kézizmok, kézközép-csontok erősödése, valamint a finommozgás koordinációjáért felelős agyi struktúrák kiépülése is, ezért ebben az időszakban lehet a leglátványosabb eredményeket elérni a finommozgások fejlesztése terén.
„Az írásmozgás koordináció a finommozgás sajátos változata, amely kicsiny vonalak vonalkombinációk pontos észlelésével, a szem és a kéz koordinációjával a leírást szabályozza” (Nagy, 2004, 9 o.). Megfelelő fejlettsége a finommotorika fejlettségét feltételezi, mely, mint már említettük, a megfelelően fejlett nagymozgások bázisán tud kialakulni. Az írásmozgás – koordináció fejlődése dominánsan érési folyamat, ugyanakkor az általában vett finommozgás koordinációt lehet és kell is fejleszteni (Nagy, 2004). A finommozgást fejlesztő gyakorlatokat napi szinten be kell építeni a nagycsoportos óvodások és az első osztályosok életébe, segítve ezzel az írástanulás előkészítését.
A kéz finommotorikájának fejlődését a fej, a törzs és a vállak mozgásainak fejlesztésével alapozzuk meg, készítjük elő. Íme pár gyakorlat a fejlesztésükhöz:
- Fejfordítás jobbra, balra, előre, hátra, fejkörzések.
- Törzshajlítás előre, hátra, jobbra, balra.
- Vállak felhúzása (párosan, csak a jobb oldali, csak a bal oldali).
- Vállkörzés előre, hátra (párosan, csak a jobb oldali, csak a bal oldali).
- Spirálkörzés vállból indított mozgással előre, hátra.
- Szalagos kígyójáték Falvay gyűjtése nyomán (Favay, 1994) – egy kb. 1-2 cm vastag, 30-40 cm hosszú botra ráerősítünk egy kb. 1 méter hosszú szalagot (2,5 – 4 cm széles, krepp papírt vagy textilt). A játék témája a kígyóbűvölés, különböző módokon kell a „kígyót”, azaz a szalagot tekeredésre bírni.
- Nagy malomkörzés előre, hátra, csak egyik kézzel, mindkét kézzel.
- Kis malomkörzések előre, hátra, csak egyik kézzel, mindkét kézzel, egy kézzel, szabadon mozogva, legyen lehetősége a kígyóbűvölőnek leguggolni, törzsével mozogni, forogni stb.
- Csuklókörzések kifelé, befelé, egyik kéz, mindkét kéz.
- Integetés a bottal, egyik kéz, mindkét kéz, szimmetrikusan és aszimmetrikusan (egyik kéz fölfelé int, a másik lefelé).
- Ujjakkal tekerni a botot egyik irányba mindaddig, amíg rá nem tekeredik a szalag, majd ha rátekeredett, le is tekerni.
- Mindkét kéz ujjaival fogni a botot és csak az utasításban elhangzó ujjat megemelni.
- Csuklómozgások, csuklólazítás: a kezeket oldalsó középtartásba emeljük, majd karkörzést végzünk a vállból – könyökből – csuklóból. Ezután az ujjakat is mozgattassuk meg egyenként és külön is. A leírt körök folyamatosan növekedjenek, majd kisebbedjenek.
- A kézfej ökölből tenyérbe feszítése.
- Csippentés: mindegyik ujjal a hüvelykujj megérintése, sorban oda-vissza.
- Ujjbarátkozó: az ujjak összeakasztása, húzása, majd lazítása. Az ujjak folyamatosan összeérnek, még pihenéskor is.
- Zongorázás imitálása: A tenyér párhuzamos az asztallal. Az ujjak külön tanulnak zongorázni, tehát egyenként mozgatjuk az ujjakat (az asztalt meg kell érinteni). Ezután az ujjak együtt mozognak, mintha egy zeneművet adnánk elő.
- Ujjemelgető: A tenyér az asztalon pihen. Az ujjakat egyenként kell megemelni. Azt az instrukciót is adhatjuk, hogy sorba dolgozzanak, ezzel a szerialitást is fejlesztjük
- A tenyereket összeérintjük, majd a hüvelykujjak kifelé fordulnak, megfeszülnek és visszaállnak a kezdő pozícióba. Ezt ismételjük meg mindegyik ujjal.
- A tenyereket összeérintjük, majd a hüvelykujjal kezdve mindegyik ujjat külön összekulcsoljuk.
- Kétujjas fogás gyakoroltatása tépkedéssel, apró tárgyak felszedésével, szögecske játékkal, csipeszekkel stb.
- Festés és rajzolás az ujjakkal, vastag ecsettel, ceruzával.
- Ragasztás: egy felület betöltése a vonalhatárok megadásával.
- Kézügyességet fejlesztő tevékenységek: gyurmázás, ollóval vágás, gyöngyfűzés, csipeszelés, válogatás, origami (hajtogatás), csavarozás, illesztés, tépés, gombolás, cipőfűzés, kapcsolás, kancsóból pohárba öntés stb.
- Babzsák-dobó gyakorlatok – a babzsák kedvelt eszköz a gyerekeknél, könnyen elkapható, dobálása a kéz ügyesedése mellett segít a figyelem összeszedettebbé válásában, a gondolkodási tevékenység harmonizálásában s nem mellesleg jó kedvre derít, a játék örömét adja. A gyakorlatok sokféle változata valósítható meg vele. Pl.: babzsák dobás domináns, majd nem domináns kézzel, egyik kézből a másikba, feldobni és elkapás előtt egyet vagy többet tapsolni, feldobni és megfordított kézfejjel elkapni, mondóka egyenletes lüktetését, ritmusát követni a dobálással.
A fentiekben ismertetett feladatok csak ötletadóak, melyek alapján számtalan új lehetőséget lehet találni a mozgás fejlesztő hatásainak mindennapokba való beépítéséhez. Fontos, hogy közben ne feledjük, a távlati cél - amíg kúszik, mászik, ugrál s szalagokkal „kígyót bűvöl” a gyermek - az, hogy jól író, olvasó, tanulni tudó gyermekeket neveljünk.