Mit tegyél, hogy az óvodás gyermeked kézügyessége fejlődjön?

  • Kezdőlap
  • Mit tegyél, hogy az óvodás gyermeked kézügyessége fejlődjön?

Manapság az informatikai eszközök egyre több óvodás gyermek szórakoztatását szolgálják. A szülők a környezetükhöz alkalmazkodva a gyermeküket tabletekkel, számítógépekkkel foglalják le. Alapítványunk arra hívja fel az óvodás szülők figyelmét, hogy fejlesszék az óvodás gyermekük kézügyességét, ami kihat a gyermekük iskolaérettségre is.

A kézügyességet, azaz a finommotorikai képességek fejlesztését már egészen pici korban elkezdhetjük. A finommotorika képessége tulajdonképpen a kisizmok használatát igénylő mozgásformák kivitelezését jelenti.

A "grafomotorikus" szó jelentése írómozgást jelent, a finommozgások koordinációjának, rajz- és íráskészségének a fejlesztése. Az összes finommozgás-koordinációt igénylő tevékenység, szűkebb értelemben pedig a rajz- és íráskészséggel kapcsolatos mozgások összefoglaló kifejezése. Szűkebb értelemben diszgráfia/diszlexia prevenció-korrekció.

A grafomotoros zavar jelei:

A gyermek ügyetlen, finommozgás koordinációja gyengébben fejlett azonos életkorú társainál. Nem akar, nem tud, nem mer, vagy nem szeret rajzolni, gyöngyöt fűzni, aprólékos, finom kézmozgásokat igénylő feladatokat végezni, pld. nehezen tudja ruháját begombolni, cipőfűzőjét befűzni, csomót, illetve masnit kötni, cipzárt bekapcsolni, stb.

Ha ügyes, okos gyermeket szeretnénk nevelni, akkor nem árt időben megkezdeni a grafomotorikus képességnek a fejlesztését. Ez pedig sokkal egyszerűbb annál, mint gondolnánk.

Minden csecsemőkorban kezdődik

A csecsemő először csak olyan egyszerű mozgásokra képes, mint kezével megragadni a csörgőt, azt rázni, három-négy hónapos korában mindent megpróbál elérni, megfogni, hogy aztán azt a szájába vehesse. Felfedezi az apróbb részleteket és elkezdi használni az ujjait. A finommozgások segítségével később építőkockákból már építeni is tud, majd ahogy egyre ügyesedik a kis keze, elkezd firkálgatni. A firkákból rajzok születnek, és amikor már kézcsontjai és izmai készen állnak, megtanul írni. E mögött az egyszerűen tűnő folyamat mögött komoly munka - finom, összehangolt mozgáskoordináció - zajlik.

Későbbi életkorban, a finommotorika képességének fejlődése során tudja majd a gyerek a ceruzát megfogni, írni, rajzolni, vagy begombolni a ruháját. Ez a képesség teszi lehetővé számára az egyre függetlenebb életmódot, az önállóságot az evésben, öltözködésben. Különösen fontos a finommotorika az írástanulás korszakában.

Ahogy fejlődik a gyerek finommotorika képessége, úgy lesz a kezdeti firkálásból később rendezett írás. Hároméves kor előtt a gyerekek firkálnak, majd köröket, keresztet, négyszögeket rajzolnak, és más hasonló geometriai formákat. Hároméves kor körül már sematikus arcformákat is rajzol, négyéves kor táján pedig az emberi archoz hasonló alakzatokat. Négyéves korban már kézzel és lábbal rendelkező embert rajzol, majd egy ötéves gyerek rajzában megjelenik a test is, és más elemek, mint például ház, állatfigura, csónak.

Mit köszönhetünk a fejlett finommotorikus mozgásnak?

A finommotorika fejlesztése segít felkészíteni a kezünket az apró mozdulatokra és azok rutinszerű használatára. A játékos gyakorlatok lehetővé teszik a megfelelő gyorsaságú, erősségű, célirányos kézmozgást, az ujjak differenciált és összehangolt együttműködését. A fejlett finommotorikával rendelkező gyerekek szépen írnak, ügyesen használják az eszközöket – pontosan vágnak, színeznek, ragasztanak. Azok a gyerekek, akiknél gyengébben fejlődött a finommozgás koordinációja, nem tudnak szépen rajzolni – a sorozatos kudarcok miatt pedig egy idő után nem is szeretnek. Nem képesek például gyöngyöt fűzni, nehezen tudják a ruhájukat begombolni, a cipőjüket bekötni.

Hogyan feljesszük gyermekünk kézügyességét?

Főleg 4-6 éves korban, a normál érési folyamatra építve lehet ugrásszerű fejlődést elősegíteni, mert ebben az időszakban zajlik a kézizmok, kézközép-csontok erősödése, a finommozgás koordinációjáért felelős agyi struktúrák kiépülése. Játékos kéz-ujj tornával, az agyféltekék összehangolt működését is elősegítő keresztezett nagymozgásokkal, változatos apró mozgásokból álló feladatok gyakorlásával – például sok-sok origamival, gyurmázással, kopírozással, rajzolással, festéssel – érhetjük el a legjobb eredményeket.

A jól fejlett finommotorika képessége nyilvánvalóan nagyon fontos a későbbi tanuláshoz, a gyerek szellemi fejlődéséhez. Ennek megvalósításában a szülőknek is óriási szerepük van. Összegyűjtöttünk olyan gyakorlatokat és eszközöket, amik ezt a fejlődést szolgálják.

10 tipp a kézügyesség fejlesztésére

1. Gyurmázás

A gyurmázás nagyon jól fejleszti a kézizmokat és a térlátást is. A gyurma összetömörítése és nyújtása intenzíven használja a kéz izmait, fejleszti a tapintást. Eleinte használjuk a gyurmázó szettekben található mintanyomókat, később készíttessünk a gyerekkel saját maga által kitalált figurát. Például készíttessünk félgömböt, vagy ahhoz hasonló alakzatot, ahogy sikerül, aztán adjunk a gyereknek vékony gyertyákat és kérjük meg, hogy nyomja a gyurmába. Kész is a saját gyertyatartó! Alakíthatunk erdőt, mezőt is. Színes gyurmából formáztassuk ki a talajt, gyűjtsünk vékony gallyakat, virágokat és díszíttessük. Rövid történeteket is hozzáköthetünk a kész gyurmafigurákhoz.

2. Papírhajtogatás, origami

A papírhajtogatás ugyancsak fejleszti a kézügyességet, hiszen az igazán szép alkotásokhoz fontos a pontos hajtogatás és illesztés. Az elkészült munkákat utólag ki is lehet festeni, de használhatunk akár színes papírokat is.

3. Vágás, ragasztás

Az ollóval való vágás és a ragasztás nagy figyelmet és kézügyességet igényel. Ha kisgyermek nem bánik biztosan az ollóval, akkor kezdetben a papírtépést is alkalmazhatjuk.

Csodaszép képmontázsok születnek, ha a gyermek a neki tetsző színes, szép képeket kivágja az újságokból, majd azokat egy nagy kartonlapra ragasztja fel.

4. Ujjfestés

Az ujjfestés hasonlóan intenzív finommotorika fejlesztő játék, ami egyben a kreativitásnak is nagy teret enged.

5. Festés ecsettel

Ha a gyermek nagyon görcsösen fogja a ceruzát, vagy azt erősen rányomja a papírra, akkor érdemes a festéssel próbálkozni, hiszen az ecsethasználat segíti a finomabb, lágyabb mozdulatok megtanulását, és a kéz ellazítását. A festés persze némi rendetlenséggel jár, de hát ez igazán megéri, amikor gyermekünk büszkén mutatja a kész festményt. Érzelmileg is fontos az így elért sikerélmény.

6. Színezés

A ceruza, kréta, zsírkréta, toll helyes fogásához szükség van a fejlett finommotorikára. Kisgyerekek számára fejlesztették ki a jól megfogható vastag filctollakat, ceruzákat, amikkel könnyebben firkálhatnak. A kéz méretéhez illeszkedő írószer azért is fontos, mert ha a gyerek nem tudja rendesen kézbe venni az írószert, ideges, dühös lesz, mert nem tudja megvalósítani, amit akar, elmarad az alkotás öröme. Az írószer megfelelő méretén kívül fontos a gyerekbútor megfelelő mérete. Írás, rajzolás közben ne mozogjanak a lábak, hanem stabilan álljanak a padlón.

7. Rajzolás sablonnal

Kartonból vágjunk ki különböző alakú sablonokat, formákat, amelyet aztán a kisgyereknek kell körülrajzolni, majd kiszíneznie, kidekorálnia. Készíthetünk különböző álarcokat, vagy papír öltöztethető babát a kislányoknak ruhasablonokkal.

8. Kopírozás

A kopírozással a vonalkivetés pontossága fejleszthető. Fektessünk egyszerű háztartási sütőpapírt a lemásolandó ábrára, fogassuk le gémkapcsokkal, hogy ne mozduljon el.

9. Rajzolás

A rajzolás a legtöbb gyermek számára kedvelt elfoglaltság. Fontos, hogy minél többféle rajzeszközt biztosítsunk a gyermek számára (ceruza, filctoll, zsírkréta., táblakréta), és ügyeljünk arra, hogy a rajzeszközök ki legyenek hegyezve, a filcek ne legyenek beszáradva. A rossz rajzeszközök csökkentik a rajzolási kedvet, a sikerélményt.

10. Szivacs nyomós játék

A kézizmok és alkar izmainak erősítését szolgálja a szivacs-nyomós játék. Tegyünk két tálkát egymás mellé, az egyikbe töltsünk vizet, a másik maradjon üresen. Kérjük meg a gyermeket, hogy a szivacs segítségével tegye át a vizet az üres tálkába. Arra azért ügyeljünk, hogy ne nagyon sok vizet kelljen szivaccsal átmerni, mert a túl intenzív mozgástól görcsöt kaphat a gyerek keze.