A grafomotorikus zavarok jelei

Késleltetett fejlődés

A gyermekünknek alacsonyabb szintű grafomotoros fejlődési szintje. Nem szeret rajzolni, grafikai kifejezése pedig egy fiatalabb korú gyermek kifejezőképességének felel meg.

Figyelemhiányos

A gyermek nehezen koncentrál, nem szeret rajzolni, festeni, gyakran megváltoztatja a testhelyzetét rajzolás, írás során.

Logopédiai problémák

Ha a gyermek logopédiai problémákkal küzd, akkor szigorúbb grafomotorikus fejlesztésre van szüksége. Az artikuláláshoz szükséges „szervek” és a kéz koordinációs mozgása összefügg egymással, a gyermek pszichés és idegrendszeri fejlődésére kihat.

Térbeállítás

A gyermek nem tudja a térbeli utasításokat végrehajtani, mint például a fordulj jobbra, balra, nézz felfelé, lefelé stb.

Keresztirányú lateralitás

Ha a gyermek rendelkezik konszenzuális lateralitással (jobb szem + jobb kéz, bal szem + bal kéz), számos olyan kérdés merül fel, amelyek segíthetnek a korrekciós program kiküszöbölésében, különösen az iskola megkezdése után. Néha keresztirányú lateralitásnak is nevezik. A lateralitás nem más, mint az agyunk bal és jobb agyféltekéjének eltérő specializálódása. A gyermekek természetes mozgásfejlődése során ez folyamatosan alakul, fejlődik. Óvodás korban kialakulnak a dominanciák; pl. bal vagy jobb kezesség, lábasság, de akár beszélhetünk szemességről, és fülességről is.

Ha azonban az egyéni mozgásfejlődés nem megfelelő, akkor az részképességzavarokat eredményezhet, ennek egyik jele például a kialakulatlan, megkésett lateritás.

A kéz dominanciájának kihagyása

Természetesen ezen a területen is a normál fejlődés egy tág kategória, van olyan gyermek, aki már 3 évesen, van akinél csak 5 évesen jelentkezik a dominancia, és lesz egyértelmű, hogy bal vagy jobb kezes. Azonban a szakirodalom szerint legkésőbb 6-7 éves korra ki kell alakulnia, később a lemaradást behozni nagyon nehéz, az agy már nem olyan "rugalmas".

Ezért, ha gyermekünk lemaradást mutat ezen a területen, érdemes megkezdeni a fejlesztést, hogy a kritikus időre kialakuljon a lateritás, megelőzve a tanulási nehézségeket, zavarokat. Szakember bevonásával lehetünk a leghatékonyabbak, de az otthoni „odafigyelés” és játékok is sokat jelentenek.

Már az is eredményeket hozhat, ha csökkentjük a TV, iPad...stb előtt töltött időt, és kötetlen mozgásra, rajzolásra, kézműveskedésre cseréljük, hisz bármilyen kis-nagy mozgásos tevékenység, testének „használata” előremozdítja a dominancia alakulását is.

Hogyan tartja a gyermek az íróeszközöket?

A gyermek ismeri és alkalmazza a helyes ceruza tartást , de egy idő után ez megváltozik. Ez azt jelenti, hogy a „csiptető mozdulat” még nincs rögzítve. A gyerek a ceruzát markolva fogva használja, vagy nem a megfelelő ceruzatartást alkalmazza.

Nem érdekli a rajzolás

A gyermek nem mutat érdeklődést a rajzolás iránt, elkerüli a tevékenységet.